KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, April 04, 2008

Anwar BAKAR Semangat Jihad REDHUAN OON Ke PALESTIN

By REDHUAN D OON

SAYA cuba mengajukan hasrat rancangan saya secara mudah dan ringkas, "Abang Anwar. Saya Redhuan yang malam itu terdengar pelawaan Abang tentang peluang pergi berjuang di bumi Palestin.

Saya dan beberapa rakan saya (dengan menoleh tangan ke belakang menandakan jauh ke Jalan Universiti sana) berminatlah..."

Anwar pandang saya tersenyum dan bertanya umur saya. Saya menjawab '19'. Beliau pun bertanya apakah saya sudah tamat pengajian tinggi. Saya menjawab yang saya sudah berhenti dan tidak berminat terus lagi.

Anwar pula menawarkan yang Yayasan Anda boleh membiayai pelajaran saya. Saya menolak kerana menganggap semua pengajian itu bersifat duniawi dan ingin pengajian bersifat ukhrawi. Fadhullah Wilmont pulak masuk menyampuk, "But Saidina Umar said we must learn about kuffar to fight the kuffar".

Saya tak berapa melayan ungkapan Fadhullah. Saya terus menunggu jawapan Anwar.

Dia dengan pantas menjawab, "Kita ada pelbagai sukarelewan dari bekas komando, askar dan orang ramai yang lain. Tetapi PLO cukup kaya dan lengkap segala-galanya. Tidak perlu fizikal dari kami, cuma sokongan moral".

Saya terus hilang harapan di situ. Tetapi Anwar dengan pantas lagi menyambung, "Brother, stay here in Malaysia. We have a bigger war here! (Kita ada perang yang lagi besarrrr di sini!)".

Artikel seterusnya boleh dilayari DI SINI.

Tiada ulasan: